Make Money With Twitter

29 July 2009

Tip Penggunaan Kad Kredit

Penggunaan kredit kad memang seronok bagi mereka yang suka enjoy tetapi sebenarnya kredit kad nie ada bahayanya kalau tersalah guna. Kredit kad boleh dianggap ALONG sekiranya hendak definasikan secara bahasa kasar.

Mengikut analisa bank, interest yang dikenakan oleh bank untuk setahun sebenarnya 18% (1.5% interest bulanan x 12 bulan). Ini bermakna pengguna kad kredit secara tidak langsung telah terjebak di dalam permasalahan hutang. Ini adalah kerana rata-rata rakyat malaysia kebanyakkannya akan membuat pembayaran minimum setiap bulan.

Katakan kredit limit anda RM 4,000. Sekiranya anda membayar secara minimum tahukah anda mengikut pengiraan untuk anda habis tempoh untuk membuat pembayaran kad berkenaan adalah dalam tempoh 10-20 tahun.

Anda sebenarnya telah terjebak di dalam kancah 'ALONG TERHORMAT'. Bagaimana anda hendak langsaikan hutang kredit kad anda dengan cepat. Mengikut pakar kredit kad, rata-rata pemilik kredit kad akan memegang sekurang-kurangnya 2 - 4 kredit kad di dalam simpanan mereka. Katakanlah semua kredit limit adalah RM4000.00 ini bermakna anda telah berhutang sebanyak RM10K - RM 20K. Apa anda harus buat sekiranya ini terjadi pada anda.

STEP 1.
Kenalpasti kad yang mana satu telah mencapai imbuhan hutang yang paling banyak. Contoh Citibank (RM3987.00), RHB (RM4000.00), HSBC (RM3576), Maybank (RM3209).

STEP 2.
Pastikan anda sediakan jumlah pembayaran dalam sebulan sekurang-kurangnya RM 1000 - RM 2000.

STEP 3.
Buat pembayaran semaksimum yang boleh pada kad yang nilaian kreditnya yang tertinggi. Contohnya RHB (credit limit RM4000.00) buat bayaran sekurang-kurangya RM 1000.00. Kad kedua, ketiga dan keempat tertinggi anda bayar minimum.

STEP 4.
Langsaikan hutang pada kad berkenaan sehingga credit limitnya mencapai angka RM0.00. Kemudian tumpukan kepada kad kedua, ketiga dan keempat.

STEP 5.
Jangan sesekali anda menggunakan kredit kad yang telah dilangsaikan hutangnya. Pastikan tumpuan anda untuk melangsaikan hutang kad yang lain.

STEP 6.
Kawal nafsu anda untuk mengatakan TIDAK KEPADA KREDIT ANDA

STEP 7.
Anda akan tersenyum setelah semua hutang anda dilangsaikan. Itulah step terakhir anda. Anda bebas daripada cengkaman ALONG TERHORMAT.

Mengikut pengiraan, sekiranya anda melaksanakan step di atas insyallah hutang anda semua akan dapat diselesaikan di dalam tempoh 1 1/2 tahun sahaja.

Oleh yang demikian, berbelanjalah mengikut kemampuan bukan mengikut nafsu serakah

No comments:

Post a Comment

thank you for comment me,if there is something bad or good,i'm willing to accept it...please comment me anytime... terima kasih kerana komen saya..di hari akn dtg sy akan membaiki lg blog sy...

Cari Sampai Dapat!

adsense

Cari n Find!

Pages

COMMENT TO ME..