Make Money With Twitter

26 July 2009

H1N1 membimbangkan

KLANG 26 Julai - Penularan wabak Influeza A (H1N1) di negara ini semakin membimbangkan apabila jumlah penduduk tempatan yang diserang virus itu hampir mencatatkan 100 peratus bagi kes yang dicatatkan pada setiap hari.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, semalam misalnya 53 daripada 54 kes yang dicatatkan adalah penyebaran tempatan dan rakyat perlu merasa bimbang dengan perkembangan tersebut.

Menurutnya, kerajaan tidak mahu rakyat panik dengan situasi tersebut tetapi tidak dapat mengelak melaporkan perkara yang betul kepada media kerana kerajaan bersikap telus dan tidak menyembunyikan maklumat.

''Kita mahu dengan maklumat ini orang ramai lebih perhatian untuk menjaga kebersihan diri dan premis serta bekerjasama mengawal virus ini daripada terus merebak," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas merasmikan Kempen Derma Darah di Klang Parade di sini hari ini.

Tiong Lai memberitahu daripada sebanyak 1,075 kes H1N1 dicatatkan di negara ini setakat semalam hanya satu kematian dicatatkan atau 0.4 peratus manakala 574 kes diklasifikasikan kes import.

Katanya, sehingga kini empat pesakit masih dirawat di hospital dengan tiga daripadanya di Unit Rawatan Rapi (ICU) manakala seorang di wad biasa.

Katanya, walaupun Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengakui penularan wabak ini tidak boleh dihentikan tetapi hanya boleh diperlahankan, ekoran itu rakyat perlu bekerjasama menjaga kebersihan diri, premis dan alam sekitar.

''Kerajaan telah mengambil langkah sewajarnya seperti pemeriksaan dan kuarantin. Rakyat pula mestilah berkerjasama terutama bertindak cepat jika diserang simptom dijangkiti H1N1 dan sentiasa mengutamakan kebersihan dalam kehidupan seharian," ujarnya.

Namun katanya, setakat ini penyebaran virus itu masih di peringkat kluster iaitu hanya melibatkan sesuatu kumpulan seperti di pusat pengajian tinggi atau sekolah tetapi akan berubah kepada tahap paling membimbangkan jika menyerang tempat awam seperti berlaku di London, Bangkok dan Manila.

sumber dari utusan online.27072009

No comments:

Post a Comment

thank you for comment me,if there is something bad or good,i'm willing to accept it...please comment me anytime... terima kasih kerana komen saya..di hari akn dtg sy akan membaiki lg blog sy...

Cari Sampai Dapat!

adsense

Cari n Find!

Pages

COMMENT TO ME..